متفرقه

مطالعه هوشمندانه تر نه سخت تر

حتما متوجه این موضوع شده اید که عادت ها معمولا به سادگی از بین نمی روند. همچنین شاید به این فکر کرده باشید که برای داشتن بازخورد بهتر در کلاس چکار باید بکنید یا چه نکاتی را باید در هنگام مطالعه در نظر بگیرید که باعث شود عملکرد شما در کلاس پیشرفت کند. بعد از گذراندن دبیرستان و رفتن به دانشگاه اغلب دانش آموزان متوجه می شوند که روشی که در دبیرستان برای مطالعه در پیش گرفته بودند در دانشگاه مؤثر نیست. این مسئله کاملا طبیعی و قابل درک است زیرا که دانشگاه با دبیرستان کاملا متفاوت است. در دانشگاه کلاس ها بزرگ تر، امتحانات سختر، درس ها بیشتر در نتیجه میزان مطالعه بیشتر و سختتر است.

البته این بدان معنا نیست که هیچ مشکلی برای شما وجود ندارد؛ بلکه تنها به این معنی است که باید مهارت های مطالعه موثرتری را یاد بگیرید.

در این مطلب چند نکته در مورد مطالعه موثر ارائه شده است.

پیاده سازی این نکات در برنامه منظم مطالعه به شما کمک می کند تا مطالب درسی را به طور موثر و کارآمد یاد بگیرید. با آن ها آزمایش کنید و برخی از آن ها را برای خود پیدا کنید.

خواندن مطالعه نیست

صرف خواندن و بازخوانی متون یا یادداشت ها به طور فعال درگیر مطالب نیست. این به سادگی یادداشت های شما را دوباره می خواند. فقط «انجام» خواندن برای کلاس درس خواندن نیست. این به سادگی خواندن برای کلاس است. بازخوانی منجر به فراموشی سریع می شود.

به خواندن به عنوان بخش مهمی از پیش مطالعه فکر کنید، اما یادگیری اطلاعات مستلزم درگیر شدن فعالانه در مطالب است (ادواردز، 2014). مشارکت فعال فرآیند ساخت معنا از متن است که شامل ایجاد ارتباط با سخنرانی ها، شکل دادن به مثال ها و تنظیم یادگیری خود می شود (دیویس، 2007). مطالعه فعال به معنای برجسته کردن یا خط کشی متن، بازخوانی یا به خاطر سپردن رو به رو نیست. اگرچه این فعالیت‌ها ممکن است به درگیر نگه داشتن شما در کار کمک کنند، اما تکنیک‌های مطالعه فعال در نظر گرفته نمی‌شوند و به طور ضعیفی با بهبود یادگیری مرتبط هستند (Mackenzie, 1994).

ایده های مطالعه فعال عبارتند از:

  • یک راهنمای مطالعه با موضوع ایجاد کنید. سوالات و مشکلات را فرمول بندی کنید و پاسخ های کامل بنویسید. پرسش خودتان را ایجاد کنید.
  • معلم شوید. اطلاعات را با صدای بلند به زبان خودتان بگویید، انگار که مربی هستید و مفاهیم را به یک کلاس آموزش می دهید.
  • مثال های جالبی که به تجربیات خودتان مربوط می شوند.
  • ایجاد نقشه های مفهومی یا نمودارهایی که مطالب را توضیح می دهند.
  • توسعه نمادهایی که مفاهیم را نشان می دهند.
  • برای کلاس های غیرفنی (به عنوان مثال، انگلیسی، تاریخ، روانشناسی)، ایده های بزرگ را مشخص کنید تا بتوانید آن ها را توضیح دهید، مقایسه کنید و دوباره ارزیابی کنید.
  • برای کلاس های فنی، مشکلات را بررسی کنید و مراحل و چرایی کار را توضیح دهید.
  • مطالعه از نظر پرسش، شواهد و نتیجه گیری:سوالی که مربی مطرح می کند چیست؟شواهدی که ارائه می دهند چیست؟ نتیجه گیری چیست؟

سازماندهی و برنامه ریزی به شما کمک می کند تا فعالانه در دوره های خود مطالعه کنید. هنگام مطالعه برای یک آزمون، ابتدا مطالب خود را سازماندهی کنید و سپس مرور فعال خود را بر اساس موضوع شروع کنید (نیوپورت، 2007). اغلب اساتید موضوعات فرعی را در برنامه های درسی ارائه می دهند. از آنها به عنوان راهنما برای کمک به سازماندهی مواد خود استفاده کنید. به عنوان مثال، تمام مطالب را برای یک موضوع (به عنوان مثال، یادداشت های پاورپوینت، یادداشت های کتاب درسی، مقالات، تکالیف و غیره) جمع آوری کنید و آنها را در یک انبوه قرار دهید. هر شمع را با موضوع برچسب گذاری کنید و بر اساس موضوعات مطالعه کنید.

سکوت طلایی نیست

بدانید کجا بهتر مطالعه می کنید. شاید سکوت یک کتابخانه بهترین مکان برای شما نباشد. مهم است که در نظر بگیرید که چه محیطی نویز برای شما بهتر کار می کند. ممکن است متوجه شوید که با مقداری نویز پس زمینه بهتر تمرکز می کنید. برخی از افراد متوجه می شوند که گوش دادن به موسیقی کلاسیک در حین مطالعه به تمرکز آنها کمک می کند، در حالی که برخی دیگر این کار را بسیار حواس پرتی می دانند. نکته اینجاست که سکوت کتابخانه ممکن است به همان اندازه (یا بیشتر) از سر و صدای یک سالن ورزشی حواس پرت کننده باشد. بنابراین، اگر سکوت حواس‌تان را پرت می‌کند، اما ترجیح می‌دهید در کتابخانه مطالعه کنید، طبقه‌های اول یا دوم را امتحان کنید، جایی که پس‌زمینه «زنگ» بیشتری وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که مطالعه فعال به ندرت ساکت است زیرا اغلب مستلزم بیان مطالب با صدای بلند است.

مشکلات دوست شما هستند

مشکلات کاری و دوباره کاری برای دوره های فنی مهم است. می توانید مراحل مشکلات و چرایی آن ها را توضیح دهید.

در دوره های فنی، معمولا مشکلات کاری مهم تر از خواندن متن است. در کلاس، مشکلات عملی نشان داده شده توسط استاد را با جزئیات بنویسید. هر مرحله را حاشیه نویسی کنید و اگر گیج شدید سوال بپرسید.

حداقل، سوال و جواب را ثبت کنید (حتی اگر مراحل را از دست داده باشید).

هنگام آماده شدن برای آزمون، فهرست بزرگی از مشکلات مواد درسی و سخنرانی ها را کنار هم قرار دهید. مشکلات را بررسی کنید و مراحل و چرایی کار آن ها را توضیح دهید.

از انجام چند کار باهم اجتناب کنید

تعداد قابل توجهی از تحقیقات نشان می دهد که انجام چند وظیفه ای کارایی را بهبود نمی بخشد و در واقع بر نتایج تأثیر منفی می گذارد (Junco، 2012).

برای اینکه هوشمندانه تر مطالعه کنید، نه سخت تر، باید حواس پرتی را در طول جلسات مطالعه حذف کنید. شبکه های اجتماعی، وبگردی، بازی کردن، ارسال پیامک و … اگر اجازه دهید، شدت جلسات مطالعه شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد! تحقیقات واضح است که انجام چند کار (به عنوان مثال، پاسخ به پیام ها، در حین مطالعه)، زمان مورد نیاز برای یادگیری مطالب را افزایش می دهد و کیفیت یادگیری را کاهش می دهد (Junco، 2012).

هنگام مطالعه عوامل حواس پرتی را حذف کنید سعی کنید در محیطی قرار بگیرید که عاری از هر گونه عامل حواس پرتی باشد. سعی کنید در کتابخانه یا مکانی مخصوص به مطالعه، درس بخوانید. البته باید توجه داشته باشید که لازم سبک مطالعاتی خود را پیدا کنید. برای مثال ممکن است شما در یک مکان ساکت و آرام خوابتان ببرد بنابراین بهتر است در کافه های مخصوص مطالعه و امثال این ها مطالعه کنید. همچنین بعضی از افراد در صبح تمایلی برای مطالعه ندارد این افراد ممکن است در اواخر شب عملکرد بهتری داشته باشند. اگر شما شبک مطالعاتی خود را بیابید می توانید عملکرد خود را بهبود بخشیده و نمرات بهتری کسب کنید.

علاوه بر این ها توصیه می کنیم اگر برای مطالعه نیازی به کامیپوتر خود ندارید آن را کنار بگذارید تا تمرکز شما حفظ شود. برای ذخیره زمان از برنامه هایی که مدت زمانی که شما می توانید در سایت های مختلف بگذارنید را محدود می کنند استفاده کنید. هنگام مطالعه گوشی خود را خاموش کنید و استفاده از شبکه های مجازی را به خود پاداش دهید چناچه بعد از اتمام بخشی که باید مطالعه کنید فقط در زمانی که باید استراحت کنید گوشی خود را روشن کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا