متفرقه

چگونه سریعتر بخوانیم: 9 راه برای افزایش سرعت مطالعه

 

1. کلمات موجود در صفحه را دوباره نخوانید

قبل از اینکه به بخش دید پیرامونی بپردازیم – این همان عامل اصلی است – باید مطمئن شوید که عادت بازخوانی کلمات روی صفحه را ترک کرده اید.

اگر به چشمان افراد معمولی در حین خواندن نگاه کنید، متوجه خواهید شد که می پرند و به اطراف می پرند. آنها فقط آنطور که باید به طور یکنواخت به جلو و عقب جریان ندارند. این به این دلیل است که یک فرد معمولی – شما هم این کار را انجام می دهید – تمایل دارد از کلماتی که قبلا خوانده است عقب نشینی کند. این یکی از مواردی است که شما را از افزایش سرعت مطالعه باز می دارد.

شما به احتمال زیاد این کار را بدون اینکه متوجه شوید در حال انجام آن هستید انجام می دهید، که ترک کردن آن را به یک عادت دشوار تبدیل می کند. ساده ترین راه، حتی اگر کمی احساس کودکانه کنید، استفاده از انگشت یا نشانک خود برای راهنمایی شما است.

انگشت خود را بدون توقف یا برگشت در سراسر صفحه به جلو و عقب نگه دارید. به ردیابی کلمات ادامه دهید زیرا انگشت شما به سمت پایین متن ادامه می دهد. وقتی به پایان رسیدید، به آنچه می خوانید فکر کنید. شما حتی یک کلمه به عقب نرفتید (امیدوارم!) و با این حال هنوز آنچه را خوانده اید به خاطر می آورید.

2. از Peripheral Vision استفاده کنید

این مرحله یک مرحله ی کلیدی است که همه چیز را به هم وصل می کند. شاید این مرحله آخرین مرحله نباشد اما مطمئن باشید یک مرحله بسیار مهم و حیاتی است.

در این مرحله از تکنیک خواندن کلمات به صورت یکجا  استفاده کنید. به جای این اینکه کلمات در گروه های کوچک و یا تک به تک بخوانید سعی کنید یک سطر را در یک زمان بخوانید. برای این کار به مرکز سطر نگاه کنید و از دید محیطی خود استفاده کرده و بقیه سطر را بخوانید. با انجام اینکار کل آنچه را که خواندید را متوجه می شوید بدون اینکه زمان بیشتر را صرف کنید.

3. از تایمر استفاده کنید

وقتی صحبت از «زمان رکورد» شد، اکنون فرصتی است که خودتان را آزمایش کنید و در مورد چگونگی افزایش سرعت خواندن هر بار که مطالعه می کنید، کار کنید. یک تایمر را برای یک دقیقه تنظیم کنید، به طور معمول با کاهش زمان، خواندن را انجام دهید. وقتی تایمر خاموش شد، توجه داشته باشید که چند صفحه خوانده اید.

وب سایت WordstoPages به شما کمک می کند تا بفهمید چند کلمه خوانده اید. حالا همه چیزهایی را که یاد گرفته اید ترکیب کنید و تست را تکرار کنید. اون عدد رو هم یادداشت کن

این کار را ادامه دهید و هر بار تعداد قبلی خود را شکست دهید. یک هدف روزانه یا هفتگی تعیین کنید و وقتی به آن رسیدید با خودتان رفتار کنید. با این بازی کوچک ادامه دهید و در کمترین زمان می توانید سرعت خواندن خود را افزایش دهید!

4. یک هدف تعیین کنید

مسئولیت پذیر نگه داشتن خود باعث می شود که مطمئن شوید که به خواندن و تست های تایمر خود پایبند هستید. به خودتان یک هدف از تعداد معینی صفحه برای خواندن هر روز/هفته/غیره بدهید و به آن پایبند باشید. وقتی به آن رسیدید، خودتان را درمان کنید. انگیزه هرگز به کسی آسیب نمی رساند!

5. بیشتر بخوانید

ضرب المثل قدیمی، “تمرین کامل می کند” در واقع بسیار دقیق است. هر حرفه ای، هنرمند، نوازنده و غیره به طور منظم کار خود را تمرین می کند.

یک خواننده باید همین کار را انجام دهد. هر چه بیشتر بخوانید، بیشتر در آن بهتر خواهید بود. هر چه در مطالعه بهتر باشید، سرعت مطالعه خود را بیشتر خواهید کرد.

تئودور روزولت قبل از صبحانه یک کتاب و سپس سه یا چهار کتاب دیگر در شب خواند. او همچنین مقالات و سایر مطالب خواندنی مانند جزوه را می خواند. من مطمئن نیستم که این کتاب ها چقدر طولانی بودند، اما فرض می کنم طول متوسطی داشتند. از وسواس او به عنوان سوخت برای هدف خود استفاده کنید.

6. از نشانگر استفاده کنید

آیا هنگام خواندن، دید خود را در حال لغزش و لغزش در صفحه می بینید؟ مشکلی نیست. به سادگی یک کارت شاخص را در زیر هر خط قرار دهید و هنگام خواندن آن را پایین بیاورید. این تضمین می‌کند که به جای اینکه چشمان خود را بچرخانید و چیزی وارد نکنید، به خواندن یک خط در یک زمان ادامه دهید.

7. روی بهبود دایره لغات خود کار کنید

در مورد آن فکر کنید: شما در حال خواندن هستید و سپس با کلمه ای مواجه می شوید که نمی دانید. آیا از آن می گذری؟ آیا سعی می کنید آن را بر اساس زمینه کشف کنید؟ آیا توقف می کنید تا آن را جستجو کنید؟ هر اقدامی را که انجام دهید، زمان خود را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید، اگر نگوییم همه آن را با هم متوقف می کنید تا به دنبال کلمه عقب افتاده بگردید.

اگر روی بهبود دایره لغات خود کار کنید، کلمات بیشتری خواهید دانست. هرچه کلمات بیشتری به کارنامه خود اضافه کنید، سریعتر مطالعه می کنید. هر چه سریعتر بخوانید، بیشتر می توانید بخوانید. ممکن است بدیهی باشد، اما مهم است.

8. ابتدا نکات اصلی را مرور کنید

وقتی زمان کافی برای خواندن کامل متن ندارید. برای سریعتر خواندن آنچه باید بخوانید کتاب را باز کنید نفس عمیق بکشید و آرام باشید و تنها نکات اصلی متن، زیرنویس عکس ها، نمودار ها و فهرست مطالب را بخوانید. با این کار یک درک کلی از مطلب پیدا می کنید. سپس پاراگراف اول، آخر و وسطی هر بخش اصلی را بخوانید و در ذهن خود آن ها را به یکدیگر مرتبط کنید.

9. با هدف بخوانید

آیا قبل از شروع به خواندن کتاب هدفی دارید؟

فرقی نمی‌کند بفهمید یک داستان چگونه پیش می‌رود، یک مهارت جدید یاد بگیرید یا پاسخ‌هایی دریافت کنید، این هدف را هنگام مطالعه در ذهن خود نگه دارید. وقتی با هدف یا هدف روشنی مطالعه می کنید، این شما را به ادامه خواندن سوق می دهد.

به خصوص هنگامی که در حال خواندن یک کتاب خودیاری هستید، داشتن چند سوال پیش زمینه می تواند به شما کمک کند تا پاسخ ها یا بینش خود را سریعتر دریافت کنید.

عادت افرادی که مطالعه زیادی دارند

1.به آنچه خوانده اند عمل می کنند.

2. تخیل بهتر دارند و خلاق تر هستند.

3. آگاهی آن ها ارتقا پیدا کرده و این ارتقا آگاهی باعث افزایش اعتماد به نفس  می شود.

4. واژه نامه آن ها گسترس پیدا می کند و کلمات بیشتری می توانند به کار ببرند.

5. مطالعه زیاد باعث افزایش آگاهی نیز می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا