متفرقه

آزمایش های غیر اخلاقی در روانشناسی

بشریت اغلب هزینه بالایی برای پیشرفت و درک پرداخت می کند. آزمایش انسانی یک موضوع بسیار جالب در دنیای روان شناسی انسان است. در حالی که برخی آزمایش های مشهور در روان شناسی، سوژه های آزمایش را موقتا پریشان کرده اند، اما در بقیه موارد، سوژه ها با مسائل روان شناختی مادام العمر رها شدند.در هر دو حالت، به راحتی می توان این سوال را پرسید که چه چیزی در مورد علم، اخلاقی است؟در اینجا فهرستی از غیراخلاقی ترین آزمایش ها در روانشناسی را بررسی خواهیم کرد.

Emma Eckstein

این پزشک مشهور اتریشی با وجود این که تنها از زیگموند فروید برای بیماری های معده و افسردگی خفیف کمک می گرفت، تصمیم گرفت به طور غیراخلاقی از این زن جوان در یک سری آزمایش ها استفاده کند. فروید بارها به او گفت که به خاطر هیستری و استمنا بیش از حد تحت درمان است، دو عادتی که در آن زمان نشانه هایی از سلامت روانی بیمار محسوب می شدند.در یک درمان بسیار فاجعه بار،قبل از اینکه داخل بینی اش تحریک شود، تنها کوکائین و بی حسی موضعی به او داده شد.فروید به مدت سه سال به رفتار با اما ادامه داد و اینکه نیت او با این زن جوان دقیقا چه بود تا به امروز مشخص نیست.

پروژه MKUltra

از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۷۳، دولت ایالات متحده آمریکا مجموعه ای از آزمایش های غیراخلاقی را به منظور یافتن بهترین راه ها برای دستکاری حالات روانی شهروندان و سپس توسعه مواد شیمیایی با قابلیت اشتغال در عملیات های مخفیانه انجام داد. در مجموع، این آزمایش ها پروژه MKUltra نام داشتند و رسما توسط سازمان سیا حمایت مالی می شدند. هر آزمایش شامل قرار دادن آمریکایی های ناآگاه در معرض چیزهایی مانند مواد مخدر، محرومیت حسی، آزار کلامی و جنسی، انزوای شدید، هیپنوتیزم، و دیگر اشکال شکنجه بود. خوشبختانه پروژه MKUltra در نهایت توسط کنگره تعطیل شد.

اثر تماشاگر

در سال ۱۹۶۸ روانشناسانی به نام های بیب لاتانو و جان دارلی به ایده اثر تماشاگر علاقه مند شدند، یعنی این ایده که شاهدان زمانی که در یک گروه بزرگ هستند برای کمک به کسی اقدام نمی کنند.علاقه آن ها ناشی از قتل کیتی جنووی زن جوانی بود که در مقابل چندین شاهد با چاقو به قتل رسید و هیچ کدام از آن ها برای نجات جان او وارد عمل نشدند. در یکی از آزمایش ها، سوژه ها در اتاقی با بازیگری قرار داده شدند که سپس وانمود می کرد دچار تشنج شده است. این مطالعه نشان داد هنگامی که گروهی از سوژه ها شاهد تشنج بودند، تعداد کمی از افراد برای کمک به جلو قدم برداشتند. با این حال، سوژه هایی که در اتاق تنها با بازیگر بودند، تمایل داشتند خیلی سریع تر قدم بردارند.

آزمایش خوب ساماریتان

این آزمایش دانشگاه پرینستون به دنبال آزمایش میزان تمایل افراد به انجام یک کار خوب بود. این آزمایش شامل دعوت از ۴۰ دانشجو برای سخنرانی در مورد معنای یک کار خوب بود. با این حال، در هر یک از شرکت کنندگان، یک بازیگر برای نشان دادن پریشانی و درد شدید قرار داده شد.برای درصدی از شرکت کنندگان، بازیگر حتی به گونه ای عمل کرد که گویی بخشی از یک وضعیت اضطراری شدید مانند حمله قلبی هستند. به طرز شگفت انگیزی کم تر از ۵۰ درصد از دانشجویان برای کمک به بازیگر متوقف شدند، و کم تر از ۱۰ درصد از گروه با فوریت بالا متوقف شدند. بسیاری از شرکت کنندگان با وجود اینکه آگاه به مزایای خوب بودن بودند، تمایلی به کمک نداشتند.

آزمایش غار دزدان

وفاداری انگیزه قدرتمندی است، همانطور که توسط آزمایش غار دزدان اثبات شده است. روانشناس مظفر شریف این آزمایش را در طول یک کمپ تابستانی سه هفته ای در پارک ایالتی غار دزدان در اوکلاهاما ترتیب داد. شریف این کمپ را به دو گروه ۱۱ و ۱۲ ساله تقسیم کرد.در ابتدا هیچ یک از این دو گروه از وجود دیگری خبر نداشتند. پس از چند روز درگیری، این دو گروه اجازه یافتند در بازی های مختلف با یکدیگر رقابت کنند. بازی ها از قبل پر از تنش بود، اما وقتی شریف نتایج را دستکاری کرد، بیشتر شد به طوری که امتیازات بازی نهایی همیشه بسیار نزدیک بود. خوشبختانه در تمام بازی ها، مرحله نهایی آزمایش شریفات شامل دو گروه از پسران بود که با هم به سمت یک هدف مشترک کار می کردند. این آزمایش به دلیل استفاده از کودکانی که از موضوع آزمایش آگاه نبودند، بحث برانگیز بوده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا