سلامتی

نکاتی درباره استفاده از واکسن آنفولانزا در زمستان امسال

پس از چند سال گذشته، فکر می کنید که COVID-19 تنها ویروسی است که وجود دارد، بخشیده خواهید شد. اما دوست کوچک ما آنفولانزا، که دو سال وقفه داشت با انتقام بازگشته است. و ترس ما این است که ممکن است با کووید رفیق کوچکش متحد شود و به جفت قدرت نهایی – “فلورونا” منجر شود.

بنابراین، چگونه می توانید از خود محافظت کنید؟ شما حدس زدید – واکسیناسیون.

اول از همه، اجازه دهید ببینیم که چرا آنفولانزا اینقدر مهم است.

بر خلاف باور عموم آنفولانزا چیزی شبیه به سرما خوردگی و فقط آبریزش بینی یا گلو درد نیست. آنفولانزا یکی از مرگبا ترین بیماری هاست مخصوص برای افراد ضعیف و آسیب پذیر.

در سال 2019، یکی از بدترین فصول ثبت شده آنفولانزا در استرالیا، بیش از 300000 مورد تایید شده آنفولانزا، بیش از 4000 بستری شدن در بیمارستان و بیش از 900 مرگ وجود داشت.

باتوجه به این آمار و مقایسه آن با کووید متوجه می شویم که آنفلولانزا نیز می تواند خطرناک باشد.

در سال 2022 اوضاع بدتر می شود. زیرا با باز شدن مرزهای بین المللی انواع جدید و جهش یافته آنفولانزا وارد استرالیا می شود و به علت این که مردم دو سال گذشته را در قرنطینه به سر می برند و معرض آلودگی و ویروس ها قرار نگرفته اند سیستم ایمنی بدن آن ها کاهش یافته و بیماری های برای آن ها خطرناک تر خواهد بود.

اما با پیشرفت علم پزشکی می توان از ابتلا به این بیماری های جلو گیری کرد. با تزریق واکسن و ایمن شدن در برابر آنفولانزا می توانید جان خود را نجات دهید. این واکسن ها شاید کاملا مانع از ابتلای شما به ویروس نشوند اما در صورت ابتلا حال شما زیاد بد نمی شود و خطر جانی برای شما نخواهد داشت.

بنابراین بیایید به اصول اولیه نگاه کنیم. منبع

چه کسی باید واکسن را دریافت کند؟

ایمن سازی سالانه آنفولانزا برای همه افراد بالای 6 ماه به شدت توصیه می شود. به ویژه برای افرادی که در صورت ابتلا به آنفولانزا بیشترین آسیب پذیری را در برابر بیماری های شدید دارند بسیار توصیه می شود: کودکان زیر 5 سال، افراد بالای 65 سال، زنان باردار یا افرادی که مشکلات سلامتی مزمن مانند آسم، دیابت و غیره دارند. در واقع، اگر شما در یکی از این دسته بندی ها قرار بگیرید، واکسن آنفولانزا برای شما رایگان است. برای بقیه، می توانید واکسن را از داروخانه یا پزشک عمومی خود با قیمت حدود 25 دلار تهیه کنید.

شایع ترین عوارض تزریق واکسن آنفولانزا

پس از تزریق واکسن ممکن است محل تزریق با واکنش هایی مثل: قرمزی، درد و یا حتی تورم مواجه شود که این علائم ممکن است تا ده روز ادامه داشته باشد.

احتمالا بعد از تزریق سردرد یا دردهای ماهیچه ای داشته باشید. این درد ها معمولا یکی دو روز اول وجود دارند.

سرگیجه یا غش یکی دیگر از عواضی است که بعد از تزریق برای شما ممکن است پیش بیاید. بهتر است بعد از تزریق مدتی را دراز بکشید یا بنشینید.

تب 38 درجه، یکی از عوارض احتمالی واکسن است که معمولا بعد از یکی الی دو روز از بین می رود. توجه داشته باشید که اگر تب بالا داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید واکسن بزنید؟

معمولا بهتر است واکسن را یک الی دو ماه قبل از شروع اوج فصل آنفولانزا بزنید. برای بیشتر افراد 14 روز بعد از تزریق واکسن در بدن ایمنی ایجاد می شود و تا 3 الی 4 ماه بدن ایمن می ماند. اوج فصل شیوع آنفولانزا در استرالیا بین ماه های ژوئن تا سپتامبر است. پیشنهاد می کنیم شما واکسیناسیون خود را در ماه آوریل انجام دهید تا در برابر این شرایط ایمن بمانید. به هر حال شاید بهترین زمان واکسیناسیون در زمان ذکر شده باشد اما هیچ وقت برای آن دیر نیست.

آیا به من آنفولانزا می دهد؟

پاسخ کوتاه، خیر مشابه واکسیناسیون کووید، عوارض جانبی خفیف در 48 ساعت پس از واکسیناسیون غیر معمول نیست. شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از درد یا توده در محل تزریق، سردرد خفیف، بدن درد و تب و تب پایین. اینها معمولاً در عرض 24 ساعت پس از واکسیناسیون ظاهر می شوند و تا 72 ساعت از بین می روند.

بنابراین اگر می‌خواهید خود را با بهترین محافظت در این فصل آنفولانزا مسلح کنید، با ارائه‌دهنده سلامت خود در مورد واکسن سالانه آنفولانزا صحبت کنید.

لطفاً توجه داشته باشید: وبلاگ دکتر میشلا فقط توصیه عمومی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، لطفا با متخصص مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا