سلامتی

ویتامین های مورد نیاز برای بدن

ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که برای سوخت و ساز مواد غذایی، اعمال حیاتی بدن، رشد و تندرستی ضرورت دارند. بدن نمی‌تواند همه ویتامین‌های لازم را تولید کند و باید از طریق غذا تامین شوند4. ویتامین‌ها به عنوان آنزیم‌های موثر در فرآیندهای شیمیایی بدن کار می‌کنند و برای عملکرد چندین عضو ضروری هستند33.

به طور کلی، ویتامین‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: ویتامین‌های محلول در چربی (آ، د، ای، ک) و ویتامین‌های محلول در آب (ب کمپلکس، ث) . هر کدام از این ویتامین‌ها نقش خاصی در بدن دارند و کمبود یا اضافه بودن آن‌ها ممکن است باعث اختلالات جسمانی یا روحی شود.

ویتامین‌ها برای پیشگری از برخی بیماری‌ها مفید هستند. برای مثال،ویتامین A می‌تواند از بروز عفونت‌های تنفسی، سل و کوری شبانه جلوگیری کند.ویتامین C می‌تواند از سرماخوردگی و آسکوربوت (کمبود ویتامین C) پیشگیری کند.ویتامین D به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و می‌تواند از شما در برابر بیماری‌های مختلف محافظت کند5.ویتامین E می‌تواند از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها جلوگیری کند و خطر ابتلا به برخی بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهد.

البته، استفاده از ویتامین‌ها به تنهایی کافی نیست و باید با رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی و مراقبت پزشکی همراه باشد44. همچنین، مصرف زیاد و نامناسب ویتامین‌ها ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

اسید های چرب برای سلامتی بدن

اسیدهای چرب موادی هستند که برای سلامتی بدن مهم هستند. اسیدهای چرب به دو گروه اشباع شده و اشباع نشده تقسیم می شوند. اسیدهای چرب اشباع شده برای بدن مضر هستند ولی اسیدهای چرب اشباع نشده نقش فراوانی در سلامت بدن دارند. اسیدهای چرب ضروری نوعی از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق غذا دریافت شوند. مثال هایی از اسیدهای چرب ضروری عبارتند از:اسید لینولئیک،اسید لینولنیک،اسید الفا لینولنیک واسید دوکوزاهگزائنوئیک

امگا3

امگا 3ویتامین نیست، بلکه یکاسید چرب است که بدن ما نمی تواند تولید کند و باید از طریق غذا یا مکمل ها دریافت شود . امگا 3 دارای سه نوع اصلی است:ALA،EPA وDHA.

امگا 3 خواص مفید زیادی برای سلامت قلب، مغز، چشم، پوست، مفاصل و سیستم ایمنی دارد 43 54. منابع غذایی امگا 3 عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، تون، سالمون و ماکرل
  • روغن های گیاهی مانند روغن کانولا، روغن کتان، روغن سویا و روغن کرچک
  • دانه ها و مغزهای گیاهی مانند دانه کتان، دانه چیا، بادام و گردو
  • برخی از سبزیجات مانند کلم بروکلی، کلم لاله ای و اسفناج

امگا 3 یک نوع اسید چرب ضروری است که بدن نمی‌تواند تولید کند و باید از طریق غذا دریافت شود. امگا 3 فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی رشد سلول‌های مغزی، جلوگیری از پوکی استخوان و مراقبت از پوست و مو. منابع غذایی امگا 3 عبارتند از ماهی، گردو، تخم کتان و روغن‌های گیاهی

مصرف امگا3 برای لاغری پیشنهاد می شود.. برخی از روش‌هایی که امگا 3 به کاهش وزن کمک می‌کند عبارتند از:

  • کاهش گرسنگی و اشتها
  • افزایش سوخت و ساز بدن
  • دوچندان کردن تاثیر ورزش

بهترین زمان مصرف امگا3 برای لاغری قبل از صبحانه، ناهار و شام است.

به طور کلی، امگا 3 باعث چاقی نمی‌شود، بلکه می‌تواند برای سلامتی قلب و عروق، مغز، پوست و عضلات مفید باشد. اما اگر مصرف امگا 3 را با رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی ترکیب کنید، ممکن است وزن شما افزایش یابد. بنابراین، برای حفظ وزن مناسب، توصیه می‌شود که از مصرف بیش از حد امگا 3 خودداری کنید و فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

منابع سرشار امگا 3 می‌توانند گیاهی یا حیوانی باشند. منابع گیاهی شامل دانه‌های چیا، جوانه بروکسل، روغن جلبک، دانه‌های شاهدانه، گردو، دانه‌های کتان و روغن پریلا هستند. منابع حیوانی شامل ماهی‌های چرب و روغنی مانند ماهی خال خالی، ماهی مارکو، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن، ماهی قزل آلا و … هستند.

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ممنون از اطلاعات خوبی که منتشرمی کنید. کاش علائم کمبود ویتامین رو هم درموردش صحبت می کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا