سلامتی

روش هایی برای کاهش قند خون به گفته متخصصان

قند خون بالا با دیابت مرتبط است که به نوبه خود می تواند خطر ابتلا به سایر بیماری ها مانند بیماری قلبی و کلیوی را افزایش دهد. خبر خوب این است که کاهش قند خون شما امکان پذیر است و در مورد دیابت نوع 2، ممکن است در واقع به شما در معکوس کردن تشخیص کمک کند.

قند خون (گلوکز) چیست؟

ویلیام دیکسون، پزشک متخصص اورژانس در دانشگاه استنفورد و همکارانش توضیح می‌دهد:

منبع سوخت اولیه و اصلی در خون قند خوون (گلوکز) است که مسئول تامین انرژی به هر سلول بدن می باشد، که بیشتر این قند از غذاهایی که مصرف میکنیم مثل کربوهیدرات ها به دست می آید.

وقتی غذا می خورید، کربوهیدرات هایی که مصرف می کنید در طول هضم به گلوکز (یا قند) تجزیه می شوند. دکتر دیکسون می گوید: «وجود قند در خون باعث ترشح هورمون انسولین از پانکراس (در پشت معده) می شود. انسولین مانند کلیدی است که درهای سلول های شما را باز می کند تا قند خون جذب شده و به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این، بدن شما می‌تواند گلوکز بسازد تا سطح قند خون سالم را در مواقعی که غذا نمی‌خورید، مانند خواب یا دوره‌های روزه‌داری طولانی، حفظ کند. این واکنش عمدتاً در کبد انجام می شود.

وقتی قند خونم خیلی بالاست چه اتفاقی می افتد؟

دکتر دیکسون می‌گوید: «قند خون بالا زمانی اتفاق می‌افتد که انسولین کمی وجود داشته باشد (کمبود) یا بدن نتواند از انسولین به درستی (مقاوم) استفاده کند.

دیابت نوع 1 و نوع 2 شرایط جدی هستند که معمولاً با قند خون بالا مرتبط هستند. پیش دیابت نیز وجود دارد، که وضعیتی است که در آن قند خون بالا می رود اما به اندازه کافی برای تشخیص دیابت نوع 2 بالا نیست. طبق CDC[1]، در ایالات متحده، تقریباً یک نفر از هر سه بزرگسال مبتلا به پیش دیابت است و 80٪ از افراد مبتلا به آن بی اطلاع هستند، زیرا اغلب علائم واضحی وجود ندارد. در صورت عدم درمان، پیش دیابت می تواند به دیابت نوع 2 تبدیل شود.

خلاصه ای سریع از علائم مختلف هر یک از این شرایط در جدول زیر به تفصیل آمده است.

دکتر دیکسون می‌گوید: علاوه بر این شرایط، «قند بالای مداوم خون می‌تواند به عروق خونرسانی به اندام‌های حیاتی آسیب برساند، که می‌تواند خطر بیماری قلبی، سکته، بیماری کلیوی و مشکلات بینایی و عصبی را افزایش دهد.»

چگونه قند خون را کاهش دهیم

در حالی که قند خون بالا در طولانی مدت می تواند خطرناک باشد، راه های زیادی برای کاهش سریع و موثر آن وجود دارد.

داروهایی برای کاهش قند خون

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به انسولین از طریق تزریق یا پمپ انسولین برای کاهش قند خون نیاز دارند. استفانی ردموند، پزشک داروسازی و متخصص مراقبت و آموزش دیابت در سنت پل، مینیاپولیس، توضیح می‌دهد که برای دیابت نوع 2، یک داروی خوراکی یا ترکیبی از داروی خوراکی و انسولین معمولاً تجویز می‌شود.

وقتی صحبت از انسولین می‌شود، انواع مختلفی وجود دارد، از سریع‌الاثر تا اثر فوق‌العاده طولانی، که در آن انسولین در عرض شش ساعت وارد جریان خون می‌شود و سپس حدود 36 ساعت یا بیشتر دوام می‌آورد.

همچنین داروهای خوراکی مختلفی وجود دارند که به روش‌های مختلفی مانند کاهش میزان قند تولید شده توسط کبد یا دفع قند اضافی از طریق ادرار عمل می‌کنند.

چگونه قند خون را به طور طبیعی کاهش دهیم؟

چه دیابت نوع 1 یا 2 داشته باشید و برای مدیریت آن دارو یا انسولین مصرف می کنید، یا پیش دیابت برای شما تشخیص داده شده است و می خواهید خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهید، انتخاب سبک زندگی می تواند تأثیر زیادی بر تعادل خون شما داشته باشد. در طول روز.

به گفته متخصصان، این 10 انتخاب سبک زندگی می تواند به تعادل بدن شما کمک کند و حتی ممکن است به کاهش وزن و کاهش خطر سایر مشکلات سلامت مزمن کمک کند.

1. وعده های غذایی متعادل بخورید

توبی اسمیتسون، متخصص تغذیه و آموزش دیابت در هیلتون هد آیلند، کارولینای جنوبی، می گوید:

خوردن وعده های غذایی غنی از “غذاهای با فیبر بالا، چربی های سالم و منابع پروتئین بدون چربی، کلید مدیریت قند خون است.” فیبر نیز میتواند عمل تخلیه معده را کُند کند که این امر باعث ثابت نگه داشتن سطح قند خون و افزایش سیری می شود. به عنوان مثال غذاهایی مانند بادام که منبع فیبر، چربی سالم و پروتئین گیاهی است، می تواند قند خون بعد از غذا را بهبود بخشد.

2. از نوشیدنی های قندی خودداری کنید

سامانتا نازارت، پزشک متخصص، توصیه می کند از نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه خودداری کنید. برخی از نوشیدنی های شیرین شده با شکر می توانند حاوی 10 تا 12 قاشق چایخوری شکر در یک وعده 12 اونسی باشند که می تواند به سرعت قند خون را افزایش دهد. برای مرجع، انجمن قلب آمریکا مصرف بیش از 6 و 9 قاشق چایخوری شکر در روز را به ترتیب برای زنان و مردان توصیه نمی کند.

خطرات جدی که با نگه داشتن قند خون در سطوح ناسالم ایجاد میشود:

1-آسیب جدی به سیستم های عصبی

2-حمله هلی قلبی و سکته

3-عفونت زخم های ناحیه پا و گاهی قطع عضو

4-نارسایی کلیوی

5-اختلال در دید و نابینایی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا